Onze Familie Reist

Wij zijn een familie van 4: papa, mama en onze 2 zonen Mauro (2011) en Senna (2014).
Deze blog heb ik in het leven geroepen om onze reisverslagen met onze vrienden en familie (en de rest van de wereld) te delen!
Er zal dus niet wekelijks of maandelijks geblogd worden, alleen wanneer wij iets leuks te vertellen hebben.

dinsdag 18 juli 2017

DAG 18: een dagje Kopenhagen

Vandaag spendeerden we een dagje in Kopenhagen. Het is onze enige volle dag, dus probeerden we zoveel mogelijk indrukken van de stad op te doen als we konden.

Rond 9.30u namen we de trein richting Kopenhagen Centraal. Ons hotel ligt op 5min stappen van een station en we moesten een kleine 20 minuten op de trein zitten.
Het zijn daar allemaal mooie nette en moderne treinen! Daar kan de nmbs bij ons nog iets van leren 😄
Er is zelfs een speciale wagon voor fietsers of mensen met buggy's.

Eens aangekomen in Kopenhagen Centraal, namen we een dagticket voor de rode sightseeing bussen, je weet wel, de klassieke rode dubbeldekkers.

En onze nieuwe reisbegeleider in spé, kon al goed de kaart mee lezen 😄

Soms zijn ze toch schattig samen, was dat maar altijd zo!

We deden de ganse toer rond de stad en stapten uit op de plaatsen waar we iets wilden zien.
Kopenhagen geeft heel erg het gevoel van Antwerpen.
Enkele fotootjes van onderweg:

Onze eerst stop was Nyhavn.
Een mooi nieuw havenstraatje met gekleurde huisjes en veel restaurantjes.

We namen onze fotos en stapten verder door naar Slot Amalienborg, het Deense Koninklijke paleis.

Onderweg passeerden we de brug waar je met slotjes je liefde kan verzegelen. We hadden geen slotje bij, maar het zal zonder slotje ook wel goed zijn 😄😄

Aan Slot Amalienborg waren we getuige van het wisselen van de wacht om stipt 12u. Het duurde ongeveer een half uurtje.

Hierna gingen we nog snel even de Frederikskerk (ook wel de marmeren kerk genoemd) binnen, vlak naast het paleis.

Peter vond zijn trui wel heel gepast om de kerk mee binnen te gaan 😄

En vervolgens aten we een broodjes- gebak- en smoothie-lunch is een gezellig kitcherig klein koffie- en thee-huisje.

Daar namen we even een grote pauze om uit te rusten van de wandeling die we al deden. Senna nam ook zijn middagdutje.

Om 14.45u waren alle batterijtjes weer opgeladen en hervatten we onze route met de rode bus.

Onze volgende en stop was aan de grote haven. Daar staat een standbeeld van "de kleine zeemeermin". Dé enige echte! Want dit gedeelte van Denemarken inspireerde Hans Christian Andersen voor het schrijven van veel van zijn sprookjes, waaronder dus de Kleine Zeemeermin.

Na de foto's moesten we gaan lopen want Mauro zou bijna mee in het water gesprongen zijn om dichter bij de zeemeermin te kunnen staan!
Hop terug de bus op!

Onze allerlaatste stop van de dag was in Slot Rosenborg. Het ziet eruit als een echt ridderkasteel met een half park errond als tuin.

In het kasteel zelf kon je een ganse verzameling kunst en antiek van het Deense koningshuis bekijken, waaronder ook enkele van de Deense kroonjuwelen en dé troon.

Vooral onze Senna was enorm onder de indruk! Hij riep in elke ruimte heel enthousiast "kijk mama zoveel goud!", "kijk! De schatkist van de koningin". Heel schattig zene!

Tot overenthousiasme liet Senna ook een alarm in het kasteel afgaan toen hij op "een stoel" wilde gaan uitrusten. Bleek het toch wel een stoel van de antiekcollectie te zijn zekers.
Met schaamrood op onze wangen zijn we zo snel  en subtiel mogelijk naar een andere kamer gegaan...
Achteraf gezien is dit weer een grappige anekdote 😄😄

Achteraf placeerden we ons nog eventjes in de tuin van het kasteel.

En toen was het tijd om terug richting het hotel te gaan. Eerst op de bus terug naar het station en vervolgens met de trein terug naar ons hotel.

Toch plezant op de bus hé! 😄

In de avond zijn we toch nog naar de Thai van gisteren terug geweest! Onze kinderen hebben we kunnen overtuigen met het feit dat ze satéetjes zouden krijgen.
En het heeft ons allemaal gesmaakt!!

We zijn allemaal heel erg moe van deze dag! Ik denk dat dit onze meest vermoeiende dag van de ganse reis geweest is!
We hebben dan ook veel op korte tijd gedaan!

Kopenhagen is ook een super toffe stad!
We zijn blij dat we hier geweest zijn. Hier is nog zoveel meer te zien! Maar we hebben maar 1 volle dag gehad en moesten dus keuzes maken.

Ook deze citytrip met onze jongens is goed meegevallen! Alleen het stappen gaat soms moeizaam en omdat we niet alle 200meter kunnen rusten, hebben we de jongens veel gepakt. Amai onze rug en schouders!!
Op zich kunnen ze wel wat afstand stappen, maar zo tussen de gebouwen in het stad vinden ze saai en dan worden ze sneller "moe".

Peter en ik vergeleken Oslo met Kopenhagen en besloten unaniem dat Oslo een stad is die ons toch meer ligt dan Kopenhagen. Maar het is zeker wel de moeite geweest!

Morgen trekken we weer een stukje dichter bij huis en beginnen we aan het allerlaatste hoofdstuk van deze reis!