Onze Familie Reist

Wij zijn een familie van 4: papa, mama en onze 2 zonen Mauro (2011) en Senna (2014).
Deze blog heb ik in het leven geroepen om onze reisverslagen met onze vrienden en familie (en de rest van de wereld) te delen!
Er zal dus niet wekelijks of maandelijks geblogd worden, alleen wanneer wij iets leuks te vertellen hebben.

woensdag 12 juli 2017

DAG 13: Oslo/Fram, vikingen en folk

13/07, weer een speciale dag! Vandaag zijn Peter en ik 10 jaar getrouwd! Geen speciale viering, maar eigenlijk is deze reis 1 groot feest 🎉
Deze ochtend hadden we in ons hotel al een heerlijk ontbijt. Het was een heel uitgebreid en gevarieerd buffet, super lekker! Dikke pluim voor de Scandic Sjölist!!

We kozen voor de bus als openbaar vervoer omdat die de meeste mogelijkheden en haltes heeft over de ganse stad.

Het was even zoeken in het begin, maar na enkele ritjes en overstappen waren we helemaal mee.

We begonnen onze dag met een bezoek aan het Fram museum.

Dit is gelegen in een hele mooie omgeving aan het water.

Als je het gebouw binnen stapt zie je meteen een mastedont van een schip staan. Dat is de Polar Vessel.

Van 1898 tot 1912 deed dit schip expedities naar Groenland, de Noordpool én de Zuidpool, met als doel het gebied in kaart brengen. Nadien keerde ze succesvol terug.
Je kan helemaal rond, op en in het schip, heel tof! Foto's in het schip nemen lukte niet omwille van de belichting ter plaatse, jammer! Maar het geeft een speciaal gevoel om door de boot te lopen.

Mauro aan het roer:

Na dit bezoek aten we een hotdog als middagmaal. De eerste keer dat we niet zelf onze eigen lunch meebrengen.

Na het eten namen we opnieuw de bus. Dit keer naar het Vikingenmuseum.

Daar stonden een 3-tal vikingen boten met bijhorende attributen.

Verder kregen we ook nog een film te zien die geprojecteerd werd op 3 muren en een gebogen plafond. Mooi om te zien, alsof je onder een echte hemel zit.

Tijdens deze film viel onze Senna op mijn schoot in slaap.

Met een slapende Senna op de arm van Peter en een Mauro die deed alsof hij sliep (om gepakt te worden) op mijn arm, namen we de bus naar onze laatste attractie van de dag: The Norwegian Folk Museum.

Bij aankomst aan dit museum sliep Senna nog even uit op het terras en speelde ik met Mauro nog wat met de kaarten.
Toen iedereen uitgerust was, gingen we binnen. Het was een soort van Bokrijk, maar dan met Noorse huisjes en een pak kleiner.
Mooi domein!

Je kon in de meeste huisjes binnen kijken. Net zoals in Bokrijk waren er ook acteurs aanwezig die het leven van toen weergeven.

Verder waren we ook nog getuige van 3 Noorse folkdansen en een aantal live gespeelde nummers op oude muziekinstrumenten. Senna vond het leuk! Mauro lachte de danser vooral een beetje uit. Das weer een typisch Mauro-ding om te doen.

Iedereen was een beetje vermoeid, dus keerden we terug richting ons hotel en aten we nog snel een spaghetti in de buurt. Ik reken erop dat we alle 4 goed slapen deze nacht!

Onze algemene conclusie: alle musea die we vandaag deden waren niet al te duur, niet al te groot, maar wel de moeite om te zien! We vinden dit gedeelte van de stad top! Oslo is een city trip-waardige stad!! ❤️

We moeten ook zeggen dat onze kinderen het vandaag enorm uitgehangen hebben! Het is niet altijd rozengeur en manenschijn, er werd veel ruzie gemaakt, Niet luisteren, gaan lopen, enzoverder. Maar we gaan proberen om dat te vergeten en de leuke dinges te onthouden! 😄

Vermoeid kwamen we toe in onze hotelkamer en we keken uit naar een goeie douche en vroeg in bed. Helaas was er geen warm water 😟 Er was een probleem in de ganse buurt. Morgen dan maar douchen.

Morgen nog een dagje citytrippen in Oslo, benieuwd wat dat gaat geven!