Onze Familie Reist

Wij zijn een familie van 4: papa, mama en onze 2 zonen Mauro (2011) en Senna (2014).
Deze blog heb ik in het leven geroepen om onze reisverslagen met onze vrienden en familie (en de rest van de wereld) te delen!
Er zal dus niet wekelijks of maandelijks geblogd worden, alleen wanneer wij iets leuks te vertellen hebben.

dinsdag 5 juli 2022

Zweden 2022 - Dag 5: glasfabriek

Vandaag waren we weer vroeg wakker. We leven hier in een totaal ander ritme dan thuis. Ikzelf ben al elke dag tussen 5 en 6 wakker geweest. De kinderen gewoonlijk zo’n half uurtje na mij. Peter doet een goede poging om langer te slapen, maar helaas 🤷🏻‍♀️

Deze ochtend was het voor mij 5.15u. Ik besloot om toch al eens door het raampje te kijken in de hoop wat elanden te spotten, maar helaas!
Wel dit mooie uitzicht uit ons zijraam


En door het raam vooraan


Wel 2 wilde hazen gezien in de voortuin. Het waren grote! Met mijn slaapkop dacht ik eerst aan een kangoeroe 😂 maar een milliseconde later viel mijn euro dat het over hazen ging.


Rond 7.30u zaten we aan de ontbijttafel in ons huisje.


Onze Mauro had wat te veel energie en ik ben met hem even in de buurt een ochtendwandeling gaan doen. Hij was er niet zo blij mee, maar de wandeling heeft wel geholpen😆


Om 10.30u hadden we afgesproken met Els, Rune en Werner aan de glasfabrik van Kosta Glas. 

Dit is een foto van de oven in de glasfabriek die 1100 graden Celcius is. 


We zijn met ons allen intussen een ervaring rijker, want ik had ons ingeschreven om te gaan glasblazen. Super leuk om mee te maken!




Het blazen gaat in verschillende fases.
Eerst wordt er een heel klein bolletje gesmolten glas uit de oven geschept met een holle staaf.
Nadien moet je telkens in kleine stukjes door de holle staaf blazen zodat het bolletje groter en groter wordt.
Halverwege het proces wordt de glasbol in 1 of 2 kleursels naar keuze gedraaid. 
Tussen het blazen door wordt de vorm regelmatig bijgewerkt  door te rollen, kloppen of het bolletje in een mal te steken. 





Alles wordt heel goed begeleid. Het gevaarlijke stuk zoals het bedienen van de oven of het glasbolletje in en uit de oven halen wordt volledig gedaan door de begeleiders.
Alleen het stuk van het blazen doe je zelf. De vorm bijwerken doe je gedeeltelijk zelf en gedeeltelijk door de begeleiders. 








Nadat we allemaal geblazen hadden, moesten onze glazen traag afkoelen. Dit duurt zo’n 3-tal uren.
In afwachting daarvan, zijn we eerst gaan picknicken op het domein van Kosta Lodge (waar Els, Rune en Werner verblijven)


Om de overige tijd te vullen, zijn we gaan wandelen in een natuurgebied vlakbij. Zalig zo in de Zweedse bossen!







Na 5km stappen bergop en bergaf, was het tijd om ons zelfgeblazen glas af te halen. 
1: glas ellen (paars en oranje)
2: glas peter (paars)
3: decoratieve glasbol mauro (paars en oranje)
4: decoratieve glasbol senna (lichtblauw en donkerblauw)


Ik ben er nog niet uit of ik er echt ga uit drinken of ik het als theelichthoudertje ga gebruiken. Eerst en vooral hopen dat de glazen onze trip overleven en heel thuis geraken! 

Op weg terug naar de auto kwamen we voorbij een klein winkeltje met hebbedingetjes.
De jongens moesten allebei een Zweedse vlag hebben 🤷🏻‍♀️


Eens terug aangekomen in ons appartementje, hebben we nog wat spaghetti gegeten, gedoucht en rond 20u waren we uitgeteld! T’is te zeggen… Peter en ik waren uitgeteld. De jongens hadden nog wel wat energie over! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten